Luka Nedzbala: Ο ρόλος του αρχιτέκτονα στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομίας
Ο Luka Nedzbala είναι Σλοβένος – Αμερικανός αρχιτέκτονας που εργάζεται στον τομέα της Προστασίας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Έχοντας ζήσει σε πολλές…
Ένα κομμάτι ξύλο είναι πολλά παραπάνω από αυτό που βλέπεις όταν το πρωτοαντικρίζεις…
Για τον κόσμο της καθημερινότητας ή της διακόσμησης είναι ένα κυρίαρχο στοιχείο statement…
Και όταν γνωρίσαμε καλύτερα τον Βασίλη Πλατσάκη που δημιουργεί έπιπλα, καρέκλες, τραπέζια, βιβλιοθήκες από ξύλο…
Και όταν ανακαλύψαμε την απίθανη ιστορία του Βαγγέλη και Διονύση Καλογηρόπουλου, οι οποίοι δημιουργούν παιδικά παιχνίδια από ξύλο ακόμα και αρχετυπικές φιγούρες της παράδοσης…
Γιατί τελικά υπάρχουν παντού δίπλα μας, μπροστά μας ή απέναντί μας όλες αυτές οι ξεχωριστές δημιουργίες από ξύλο.
Σε κάθε περίπτωση ο άνθρωπος είναι αυτός που δίνει ζωή στην δημιουργία. Είναι αδύνατο να μην αξιοποιήσεις την διακριτική γοητεία του ξύλου!
Επιμέλεια: Παντελής Σπυριδάκης
ΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΊΕΣ ΜΑΣ ΧΩΡΊΖΟΝΤΑΙ ΣΕ ΤΡΕΙΣ ΒΑΣΙΚΈΣ ΚΑΤΗΓΟΡΊΕΣ: ΠΑΙΔΙΚΆ ΠΑΙΧΝΊΔΙΑ, ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΈΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΊΕΣ ΚΑΙ ΑΝΑΜΝΗΣΤΙΚΆ ΑΝΤΙΚΕΊΜΕΝΑ.
παιδικών παιχνιδιών Animi. Ο Βαγγέλης και Διονύσης Καλογηρόπουλος είναι δυο αδέρφια που καινοτομούν κυριολεκτικά!O Βαγγέλης εξηγεί ειδικότερα πώς ξεκίνησε αυτή η ιστορία…
«Έχοντας σπουδάσει και εργαστεί χρόνια ως illustrator και graphic designer, η διαδικασία των προσχεδίων αλλά και της μορφοποίησης της ιδέας μέσω του σχεδίου είναι για μένα τρόπος εργασίας αλλά και έκφρασης».
Μάλιστα υπάρχουν ακόμα και παιδικά παιχνίδια με θέματα συνυφασμένα με την λαϊκή παράδοση. «Πολλές από τις δημιουργίες μας χαρακτηρίζονται από ένα έντονο λαογραφικό στοιχείο. Από παιχνίδια παζλ, όπως ο Τσολιάς κι ο Μινώταυρος, έως διασκομητικά και αναμνηστικά αντικείμενα σαν την Γοργόνα, το Γαϊδουράκι και τα Μάτια» επισημαίνει ο ένας από τα αδέρφια, ο Βαγγέλης.
Τα στάδια από τα οποία περνάει ένα κομμάτι ξύλο μέχρι να γίνει ολοκληρωμένο παιδικό παιχνίδι είναι αρκετά.
«Όλα ξεκινάνε από μια ιδέα. Το επόμενο στάδιο είναι αυτό του σχεδιασμού και των προσχεδίων, στο οποίο προσπαθούμε να προσεγγίσουμε σχεδιαστικά και με περισσότερη ακρίβεια τις τεχνικές και αισθητικές προδιαγραφές. Ακολουθούν οι κατασκευαστικές δοκιμές, στάδιο αρκετά χρονοβόρο, που απαιτεί πολλές προσπάθειες».
Η πρόσκληση του Homo Faber Event 2022 στο εργαστήριό μας, αποτελεί για μας μια μεγάλη επιβράβευση
Το αποκορύφωμα βέβαια ήταν η εμπειρία στο Homo Faber Event 2022, στη Βενετία, όπου αυτή η δουλειά είχε την τιμητική της. Και ο Βαγγέλης επισημαίνει τι σηματοδοτεί αυτό.
«Ήταν μια πολύ μεγάλη αναγνώριση της δουλειάς μας. Συμμετείχαν δημιουργοί από όλη την Ευρώπη, αλλά και την Ιαπωνία φέτος, με τεράστια γκάμα υλικών και τεχνοτροπιών. Η πρόσκληση του Homo Faber Event 2022 στο εργαστήριό μας, αποτελεί για μας μια μεγάλη επιβράβευση»
«Αρχετυπικές φιγούρες της παράδοσης, της ιστορίας και της μυθολογίας μας είναι ο Σπαρτιάτης, ο Κρητικός, η Κουκουβάγια κ.ά. Δεν θα μπορούσε, λοιπόν, να λείπει ο αντιπρόσωπος της έννοιας που εισήγαγε η Ελλάδα στον πολιτισμό, δηλαδή η φιλοσοφία».
Και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα είναι ένα, σύμφωνα με τον δημιουργό Διονύση Καλογηρόπουλο. Καθώς και ο απώτερος στόχος είναι ένας!
«Οι ξύλινες δημιουργίες κατά κάποιο τρόπο «μεγαλώνουν» μαζί μας, περνώντας πολλές φορές σαν κειμήλιο από γενιά σε γενιά. Στόχος μας είναι να εστιάσουμε στην χειροποίητη και τοπική παραγωγή, κατασκευάζοντας αντικείμενα με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Το οφείλουμε στους εαυτούς μας αλλά και στα παιδιά μας».
Oι ξύλινες δημιουργίες κατά κάποιο τρόπο «μεγαλώνουν» μαζί μας, περνώντας πολλές φορές σαν κειμήλιο από γενιά σε γενιά
Ο δεύτερος αδερφός, ο Διονύσης, μας μιλάει για το είδος του ξύλου και τα βερνίκια που χρησιμοποιούν συνήθως.
«Η συντριπτική πλειοψηφία των δημιουργιών μας κατασκευάζεται από πιστοποιημένη φυσική ξυλεία οξιάς ευρωπαϊκής προέλευσης και ελεγχόμενης δασοκομίας. Όλα τα υλικά που χρησιμοποιούμε, χρώματα, βερνίκια καθώς και οι κόλλες είναι οικολογικά.
Οι δημιουργίες μας χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες. Τα παιδικά παιχνίδια, τις διακοσμητικές δημιουργίες και τα αναμνηστικά αντικείμενα».
Είναι όμως τελείως διαφορετικό το ξύλινο παιδικό παιχνίδι που ζητούν πρώτο οι γονείς. Και τελείως διαφορετικό αυτό που ζητούν τα παιδιά.
«Οι γονείς θέλουν πάντα να προσφέρουν το καλύτερο στα παιδιά τους. Ως εκ τούτου, επιλέγουν εκπαιδευτικά παιχνίδια, όπως τα πάζλ ή τα παιχνίδια λεπτής κινητικότητας. Τα παιδιά συνήθως επιλέγουν παιχνίδια, όπως το αλογάκι μας με το κορδόνι και τα ροδάκια του».
Στην σειρά με τις παιδικές ξύλινες φιγούρες ιδιαίτερη θέση κατέχει ο «Φιλόσοφος».
«Αρχετυπικές φιγούρες της παράδοσης, της ιστορίας και της μυθολογίας μας είναι ο Σπαρτιάτης, ο Κρητικός, η Κουκουβάγια κ.ά. Δεν θα μπορούσε, λοιπόν, να λείπει ο αντιπρόσωπος της έννοιας που εισήγαγε η Ελλάδα στον πολιτισμό, δηλαδή η φιλοσοφία».
Και το μεγαλύτερο πλεονέκτημα είναι ένα, σύμφωνα με τον δημιουργό Διονύση Καλογηρόπουλο. Καθώς και ο απώτερος στόχος είναι ένας!
«Οι ξύλινες δημιουργίες κατά κάποιο τρόπο «μεγαλώνουν» μαζί μας, περνώντας πολλές φορές σαν κειμήλιο από γενιά σε γενιά. Στόχος μας είναι να εστιάσουμε στην χειροποίητη και τοπική παραγωγή, κατασκευάζοντας αντικείμενα με θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Το οφείλουμε στους εαυτούς μας αλλά και στα παιδιά μας».
Παπαναστασίου 69
Τ: 2821 040330
Animi Wood Workshop
animiwoodworkshop.com
ΤΑ ΈΠΙΠΛΑ ΕΊΝΑΙ ΜΈΡΟΣ ΤΗΣ ΖΩΉΣ ΜΑΣ. ΖΟΎΜΕ ΜΕ ΑΥΤΆ.
O Bασίλης Πλατσάκης
με μια πρώτη ματιά, σου εκπέμπει ότι το ξύλο κουβαλά μέσα του ζωή, και για αυτό δεν μπορείς ούτε να την παραμερίσεις, ούτε να μην την λάβεις υπόψη σου σοβαρά.
Όλα αυτά τα χρόνια μάλιστα από την δική του εμπειρία υποστηρίζει:
«Δεν ένιωσα ποτέ ότι το ξύλο είναι έξω απ’ τη ζωή μας. Μπορεί η αισθητική του να αλλάζει κατά καιρούς, πράγμα πολύ φυσικό, όμως το ξύλο ως υλικό παραμένει σταθερά σε υψηλή ζήτηση».
Παραδέχεται πως όλα τα είδη του ξύλου έχουν μια δική τους ξεχωριστή ομορφιά. Όμως υπάρ- χει και ένα που του έχει ιδιαίτερη αδυναμία… «Όντως, έχω μία ιδιαίτερη αγάπη στην καρυ- διά. Τα έπιπλα του σαλονιού στο πατρικό μας σπίτι, τα είχε φτιάξει ο πατέρας μου από καρυ- διά. Τα παρατηρούσα πολύ όταν ήμουν μικρός… Τώρα που το σκέφτομαι, ίσως αυτός να είναι ο λόγος… Χαχα».
Αλλά και στο χώρο μας μέσα κατακλυζόμαστε από ξύλινες καρέκλες, τραπέζια, κονσόλες ή ακόμα και βιβλιοθήκες. Το θέμα είναι, όμως, πώς μπορεί κάποιος να εισάγει στον χώρο του γωνίες από ξύλο; Τι θα πρέπει να προσέξει; Και πάλι η ματιά του Βασίλη Πλατσάκη μάς αιφνιδιάζει…
«Παντού στη ζωή μας και στην καθημερινότητά μας υπάρχουν γωνίες. Τα κτίρια έχουν γωνίες. Η μαζική παραγωγή επίπλων έβαλε τις γωνίες πιο πολύ στην ζωή μας. Η μαζική παραγωγή δε γίνεται πλέον από αν- θρώπινα χέρια, αλλά από μηχανήματα, που τους είναι πιο εύκολο και επικερδές, να δημιουργούν ευθείες. Έτσι, προκύπτουν και οι γωνίες. Τι είναι όμως πιο φιλικό στο σώμα μας; μία γωνία ή μία καμπύλη; Για μένα πιο πολύ το δεύτερο».
Και ως κομμάτι τέχνης; Μπορεί να αποτελέσει μια δημιουργία από ξύλο art statement;
«Αναμφισβήτητα θεωρούνται έργα τέχνης. Όπως, άλλωστε, και τα έπιπλα του αρχιτέκτονα Antoni Gaudí. Statement θεωρώ τις δημιουργί- ες του βιομηχανικού σχεδιαστή Ettore Sottsass. Αν δεις ένα έπιπλο του, δεν νομίζω ότι θα το ξεχάσεις ποτέ».
Platsakis Vassilis & Co.
Δημιουργίες από Ξύλο – Έπιπλα
Platsakis Vassilis & Co
Τ: 2821 089894